fredag 16. januar 2009

Best Practise på torsdag


Sett fra et multimedialt fremmedspråkssynspunkt var gårsdagen faglig sett et langt gjesp. En langtrukken transportetappe gjorde arbeidsdagen kort. Rakk å slå fast at språklabb-produsentene er hjertelig til stede. Både Sony og Activa Education har flotte tekniske løsninger med svære hodetelefoner der læreren henvender seg til klassen samlet eller individuelt og sitter i godstolen og styrer undervisningen som en flygeleder i tjukk London-tåke. For meg som har "Editor" skrevet med store bokstaver på navneskiltet er det litt vanskelig å skape full entusiasme for grundige innholdspresentasjoner, men jeg skal prøve i morgen.

Dagens program ga større grunn til optimisme. Etter en vederkvegende frokost på Dianas lønsjbar, fikk en del av oss en forelesning om "Personalising learning through moving image production" eller video i undervisningen. To oppvakte lærere fra Alexandra Park School fortalte om hvordan elevene får økt eierskap til sine faglige arbeider og ferdigheter på et høyere plan gjennom den læringsprosessen det er å lage en videofilm:"With simple video technology becoming ubiquitous in classrooms, the pocket and the home, students are able to engage in increasingly complex moving image production. Structured work with such technologies in schools offers a powerful way to promote independent learning, developing higher order skills of analysis, synthesis and evaluation." Interessant perspektiv der preproduksjon-, produksjons- og postproduskjonsfasen ble plassert vakkert i forhold til Blooms kognitive taksonomi. Klargjørende, og godt å ha som ammunisjon i høyere ordens diskusjoner om Creaza ute i skolen.

En 600-siders powerpoint presentert i noe nær lysets hastighet var dagens andre høydepunkt. Har sikra meg papirversjonen av handouten som i elektronisk form vil bli en gavepakke til alle LL-forfattere. Har henvendt meg til foredragsholderen Helen Myers fra Ashcombe School i Sussex for å få både den og ppt-presentasjonen. Det dreier seg om en tematisk ordnet katalog over det som finnes tilgjengelig på nettet av læringsressurser i fremmedspråk. Helen Myers er, så vidt jeg skjønner medlem av mer enn 50 nettfora om fremmedspråksundervisning og primus motor i det meste av det som skjer av organisert arbeid på denne fronten vest for Bergen. Ære være henne. Vi får heller se gjennom fingrene med hennes uttalte skepsis til online ressurser. Det skyldes nok notorisk ustabile bredbåndsforhold her i landet.

Verdt å nevne er også Digitalcre8tor som antakelig er noe som likner på Creaza. Foredragsholderen presterte det kunststykket å prate som et maskingevær i 35 minutter uten å vise annet en kulepunkter på blank tavle. Vi lever fremdeles i usikkerhet om innholdet i dette muligens konkurrerende konseptet. Følg med i neste bolken!

Kai

6 kommentarer:

KaiS sa...

Bildene mine får dere dessverre ikke. Lette desperat etter kabelen melom 0530 og 0545 på onsdag morgen, uten hell.

Kari sa...

Vi tror deg, selv uten bilder. Det slår meg at LL-forfatterne burde få lov å lese denne bloggen. Skal jeg sende dem en liten beskjed om å melde seg på som tilskuere?

Anonym sa...

Denne bloggen er åpen for alle! Jo flere jo bedre :-)

KaiS sa...

Etter naermere undersoekelser i dag viser det seg at ingen av spraaklab-tilbyderne her leverer eget innhold. De konsentrer seg om styringssystemer for laereren. Vaart innhold vil derfor kunne brukes paa disse systemene, ogsaa paa Sonys playstation portable-utstyr. Fikk med videoen til den. Ganske kul, men litt mye aa laste opp. Litt skal vi ha aa kose oss med naar vi kommer hjem ogsaa.

KaiS sa...

Etter enda nærmere undersøkelser viser det seg at Cre8tor er et kursopplegg for elever som vil lære seg å bruke uløike digitale verktøy og nedlastbare programmer til å lage egne filmer og ulike typer presentasjoner. Det så bra ut, men er ingen direkte konkurrent til Creaza.

Sissel sa...

Til det du skriver fra Personalising learning through moving image production: Vi fikk se resultatene av fire elevprosjekter som elevene hadde laget videoer ved hjelp av Movie Maker, webkamera/digitalt kamera/mobiltlf. og laptop (”low tech”) - med fokus på elevenes læringsutbytte. Se hjemmesiden til
The Parkside Federation for eksempler på elevarbeid og nedlastbare ressurser.